Formativ baholash - o‘quvchilarning faolligi, bilim olishi, ehtiyojlari va o‘sishi haqida ma’lumot beruvchi doimiy jarayon bo‘lib, ularning darsdagi faoliyatini kuzatish, uy vazifalarini nazorat qilish, qisqa testlar, so‘rovnomalar va shu kabi boshqa shakllarni o‘tkazish orqali amalga oshiriladi .
Formativ baholash O‘zbekiston Respublikasi Ta’lim vazirligi tomonidan o‘quv faoliyatining doimiy monitoringini o‘tkazish qoidalari doirasida ishlab chiqilgan, tasdiqlangan va amaldagi 284-sonli buyrug‘iga kiritilgan.
Funktsiyaning ishlashi uchun jurnalda quyidagi qoidalarga rioya qilish kerak:
- sinf sozlamalarida jurnal turi Mezonlar bo‘yicha baholash jurnali hisoblanadi;
- sinf joriy o'quv yilida (2022-2023).
Formativ baholashlar jurnal sahifasida, shuningdek, dars sahifasida beriladi:
Jurnalning bitta katakchasida yo’qlama va formativ ballni qo’yishingiz mumkin.
Davomat kichik harflar bilan belgilanadi, masalan, "kq" – kech qoldi. Formativ ball raqamli formatda o'rnatiladi, minimal qiymat 1 , maksimal qiymat 10 ballni tashkil etadi.
Davomat belgilari
Klaviaturadan kiritish uchun faqat quyidagi belgilardan foydalanishingiz kerak :
Kerakli sabablar:
- Uzrli qatnashmaslik (p | dq )
- Kasallik tufayli yo'q bo'lish (b|k)
Keraksiz sabablar:
- Uzrsiz qatnashmaslik (n|s)
- Tizimli ravishda o'tkazib yuboradi (c | m)
- Chet elda ruxsatsiz ( zg | ch )
- Ota-onalar o'rganishga to'sqinlik qiladi ( rp | q)
- Ota-ona nazorati yo'q ( bk | ns )
- Nikoh tufayli o'tkazib yuborilganlar ( sp | tq )
Boshqa sabablar:
- Darsga kechikkanligini bildirish uchun (o | kq )
Bosma shakldagi qog'oz jurnal shakllari uchun standartlarga muvofiq, "o" hisoblanmaydi, "b" va "p" "n" ga aylantiriladi.
Formativ belgilar qanday hisoblanadi?
Formativ baholash o'qituvchi tomonidan o'quvchilarning darsdagi faolligiga qarab quyidagicha taqsimlanadi:
Izohlar | Ballar |
Darsda ishtiroki: – oʻquvchi darsning hamma qismlarida faol, savollariga aniq va toʻgʻri javob bersa, guruh va juft boʻlib ishlashda ham faollik darajasi yuqori boʻlsa – 6 ball; – oʻquvchi darsning ayrim qismlarida juda faol, savollarga toʻgʻri javob beradi, ayrim xatolarga yoʻl qoʻysa – 5 ball; – oʻquvchi darsda faol lekin savollarga ikkilanib javob bersa, guruh, juft boʻlib ishlaganda faollik darajasi past boʻlsa – 4 ball; – oʻquvchi dars davomida faol ishtirok etsa va toʻgʻri boʻlmagan fikrlar bildirsa – 3 ball; – oʻquvchi dars davomida savollarga notoʻgʻri javob bersa, oʻquvchilar orasida darsdagi faolligi sezilarli boʻlmasa – 2 ball; – oʻquvchining darsda ishtiroki sezilarli boʻlmasa – 1 ball |
6 ball |
Uyga vazifalarni bajarishi: – uyga vazifani toʻliq va xatolarsiz bajargan boʻlsa – 4 ball; – uyga vazifani bajargan, xato va kamchiliklar mavjud boʻlsa – 3 ball; – uyga vazifani qisman bajargan, xatoliklar koʻp boʻlsa – 2 ball – uyga vazifani deyarli bajarmagan boʻlsa – 1 ball; – uyga vazifani bajarmagan boʻlsa – 0 ball. |
4 ball |
Jami: | 10 ball |
O’quvchilaning darslardagi ishtiroki natijalariga ko'ra o'qituvchi elektron jurnalda sharhlar berishi mumkin. Ota-onaga sharh shaklida fikr-mulohaza bildirish bo'yicha batafsil ma'lumotni bu erda topishingiz mumkin.
Eslatmalar : formativ baholar o’quvchining hisobot davridagi umumiy ko'rsatkichlariga ta'sir qiladi va o'rtacha ballning barcha ulushining 10% ni tashkil qiladi: chorak yoki yarim yillik uchun.
O'quvchining yakuniy bahosini hisoblash formulasi ushbu maqolada mavjud: Mezon jurnalini to'ldirish bo'yicha ko'rsatmalar.
Formativ baholash qanday qismlardan iborat?
Formativ baxolar 60% sinf ishiga va 40% uy ishiga taqsimlanadi. O'qituvchi sindagi ish va uy vazifasi uchun bahoni jurnalda bir katakda umumlashtirib o'rta ballini kiritadi.
Darsdagi ish va UV uchun formativ ballar | Baho | O'zlashtirish darajasi | Belgilash |
8-10 | 5, 4 | A'lo, Yaxshi | yashil |
5-7 | 3 | Qoniqarli | sariq |
1-4 | 2 | Qoniqarsiz | qizil |
Formativ baholash haqida tez-tez beriladigan savollar
1. Agar o'quvchi uy vazifasini bajarmagan bo'lsa, FB kiritish shartmi?
Agar o'qituvchining so'rovi vaqtida o'quvchi y vazifasini bajarmagan bo'lsa, o'qituvchi ota-onaga fikr-mulohaza sifatida FBni kiritishi kerak.
Agar o'quvchi ish natijalarini bermagan bo'lsa/sinfda javob bera olmasa, o'qituvchi yuqorida ko'rsatilgan ballar jadvaliga muvofiq FB ballini belgilaydi.
2. Dars sahifasida FB kiritish vaqtida o'quvchilar uchun izoh kiritish shartmi?
FB baholash davomida kengaytirilgan sharh talab qilinmaydi. O'qituvchi o'z ixtiyori bilan fikr-mulohaza sifatida baho sababini ko'rsatishi kerak bo'lganda izohni belgilashi mumkin.
3. Agar dars kunida qo'shimcha tekshiruvni talab qiladigan ishlar (diktant, taqdimot, insho) o'tkazilgan bo'lsa, jurnaldagi baholar bilan nima qilish kerak?
Agar fan bo'yicha diktant, taqdimot yoki laboratoriya ishi kabi ish turini o'ykazilsa, u holda ish o'tkazilgan kuni uchun jurnalda tegishli "Ish turi" ni qo'shish mumkin.
Buni amalga oshirish uchun:
- Dars sahifasiga o'ting (fan jurnalda kerakli sanani tanlang);
- "Ish qo'shish" tugmasini bosing;
- ish turini tanlang, masalan - "Diktant";
- "Yaratish" tugmasini bosing.
Sharhlar
0 shathlar
sharhsiz qoldirish uchu tizimga kirish